Eiropas eksāmens

Gaidām Jūs Eiropas Savienības mājā Rīgā! Šeit Jūs varat uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām. Nāciet, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

67-085-445
LVC: lai nodrošinātu kvalitatīvu ceļu būvniecību, nepieciešams stabils finansējums
BNS 
, 2012. gada, 17.augusts

Lai nodrošinātu kvalitatīvu ceļu būvniecību, ir nepieciešams stabils finansējums, ceturtdien žurnāla "Latvijas Būvniecība" rīkotajā diskusijā "Cik maksā 100 metru ceļu posma būve" Eiropas Savienības mājā Rīgā norādīja Latvijas autoceļu pārvaldītāja "Latvijas valsts ceļi" (LVC) Tehniskās pārvaldes direktors Valdis Laukšteins.
"Viens no būtiskākajiem apstākļiem, kā dēļ rodas slikti ceļi, ir plānošana, ko ietekmē tas, ka nav stabila finansējuma. LVC rudenī nezina, kāds būs piešķirtais finansējuma apmērs ceļu būvei un uzturēšanai, līdz ar to arī nekādus projektus un iepirkumus, pēc Latvijas likumiem, nevar rīkot," sacīja Laukšteins.

Pēc viņa teiktā, kad kļūst zināmi pieejamie līdzekļi, ceļu būves projekti tiek rīkoti steigā. "Kad ir zināms pieejamais finansējums, ātri tiek izsludināti iepirkumi, kas pārsūdzību dēļ iekavējas, un, tā kā būvniecības sezona ir salīdzinoši īsa, projekti tiek īstenoti salīdzinoši lielā steigā," atzina LVC pārstāvis.

Viņš arī minēja, ka pārmetumi par Latvijas autoceļu slikto kvalitāti ir tādēļ, ka vēl aizvien tiek ekspluatēti sen būvēti ceļi. "Latvijā cilvēki sūdzas par sliktiem ceļiem, jo tiek izmantoti pirms 30 gadiem būvēti ceļi. Taču jaunie ceļi, kas tiek izbūvēti, ir ļoti labā kvalitātē, taču to ir salīdzinoši maz," pastāstīja Laukšteins. Viņš vērsa uzmanību uz to, ka 90% no Latvijas jaunuzbūvētajiem ceļiem ir ļoti labā kvalitātē, taču 10% ir defekti, kuri ceļa garantijas laikā tiek novērsti.

Savukārt uz jautājumu, cik ilgs laiks būtu nepieciešams, lai ar normālu finansējumu salabotu visus ceļus, Laukšteins atbildēja, ka tam būtu vajadzīgi vismaz 10 gadu. "Ja būtu pieejams normāls finansējuma apmērs, būtu jāpaiet vismaz 10 gadiem, lai salabotu visus ceļus, jo tam ir jānotiek pakāpeniski, lai ceļu būves uzņēmumi tiktu nodarbināti par 80%, jo citādi varētu būt novērojams straujš cenu kāpums," viņš paskaidroja.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) būvniecības zinātnes eksperts Viktors Haritonovs uzsvēra, ka ceļu būves kvalitāti ietekmē liela transporta slodze. "Zinātniski pētījumi liecina, ka, pārslogojot vienu asi par 5%, ceļu bojājumi var pieaug līdz pat 50%, līdz ar to transporta slodze ir viens no kritērijiem, kas ietekmē ceļu kvalitāti. Arī būvuzraudzība ir viens no vājākajiem posmiem, jo domāju, ka vairākus defektus varētu novērst, ja būtu nodrošināta laba būvuzraudzība," viņš pavēstīja.

Pēc eksperta sacītā, apgalvojums par to, ka Latvijā ir grūti būvēt ceļus, nav patiess. "Bieži vien lasu dažādus komentārus, ka Latvijā ir grūti būvēt ceļus, taču tā, man liekas, ir atrunāšanās, jo visi apstākļi, izņemot tehniskos, ir pilnībā atbilstoši un tādi kā citās valstīs," norādīja RTU pārstāvis.

Ceļu būves uzņēmuma "Strabag" valdes priekšsēdētājs Māris Paiders klāstīja, ka būtisks faktors ir arī atbilstošas izglītības trūkums nozarē strādājošajiem. "Izglītība ir vēl viens no faktoriem, kas ietekmē ceļu kvalitāti, un ir gadījies saskarties arī ar dažādiem kurioziem gadījumiem būvuzraugu kompetences ziņā, līdz ar to būtu jāpalielina nozarē strādājošo kvalifikācija," viņš teica.

Paiders arī atzina, ka ceļu labošanu garantijas ietvaros kvalitatīvi veikt var tikai lielās kompānijas. "Ceļu labošanu garantijas ietvaros kvalitatīvi var atļauties tikai lielās firmas, kas ir veidojušas uzkrājumus no nesadalītās peļņas. Mazākiem uzņēmumiem ar to ir grūtāk," viņš paskaidroja.

Savukārt autoceļu un transporta būvju projektētāja "Ceļu projekts" pārstāvis Tālis Straume pastāstīja, ka ceļu būves uzņēmumiem ir problemātiski veidot kampaņu, lai prasītu lielāku finansējumu ceļu būvei.

"Ceļu būvnieki vienmēr tiek uztverti kā tie, kas ir vainīgi pie sliktās ceļu kvalitātes, būvējot sliktus ceļus, līdz ar to arī būvnieki nevar būt tie, kas var vērsties pie valsts, lai prasītu lielāku finansējumu ceļu būvei. Uzskatu, ka lietotājiem ir jāizrāda lielāka iniciatīva attiecībā uz finansējuma apmēru, kas tiek piešķirts jaunu ceļu būvniecībai vai remontam," pauda Straume.

Diskusija "Cik maksā 100 metru ceļu posma būve" notika, lai pārrunātu aktualitātes un galvenās problēmas ceļu būvē Latvijā.

Ziņa tapusi sadarbībā ar ziņu aģentūru BNS; pieejama neierobežotai izplatīšanai visiem interesentiem.

Jautājumi

Eiropas Savienības māja piedāvā plašu informāciju dažādām Eiropas Savienības nozarēm. Izmanto zemāk esošo meklētāju, lai atrastu atbildes uz jautājumiem:

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā
bezmaksas telpas 
pasākumiem, diskusijām, radošajām darbnīcām un citiem pasākumiem

Pieteikties