#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Ilgtspējīgs individuālais transports un trīs ministrijas
, 2010. gada, 20.maijs

Ar ekspozīciju „Muzeju naktī” Rīgas Motormuzejā noslēdzās „CO2 E-Race Riga” videi draudzīgo transportlīdzekļu 2010.gada 15.maija pasākums. Motormuzejā ļoti daudzi apmeklētāji pamatīgi interesējās par transportlīdzekļiem, kam par patērēto elektrību jāmaksā ap 1Ls/100km. Laikā, kad tradicionālās degvielas cena sasniegusi 80sant. robežu un cenas nenoteiktība sagaidāma arī nākotnē, minētā interese ir saprotama.

Pasākuma laikā tika atklāti pirmie publiski pieejamie individuālā elektrotransporta akumulatoru uzlādes punkti („Statoil” DUS, Eksporta iela 1c, Rīga), savukārt Latvijas un kaimiņvalstu komersanti informēja par individuālā elektrotransporta piedāvājumu. Tika demonstrēti arī pārbūvētie elektromobiļi.
AS „Latvenergo” vadība, demonstrējot vienu no uzlādes punktu modeļiem, informēja par plāniem tuvākajā laikā uzsākt elektromobiļu (EM) ekspluatāciju.
EM, elektrisko kvadriciklu, elektrisko mopēdu un elektrisko velosipēdu (IET) parādes laikā Latvijas dabas spēki nodrošināja varenu lietu, tādējādi noorganizējot pārbaudi ar ūdeni. Eksperimenta rezultāts: visi IET modeļi sekmīgi izturēja braucienu lietus laikā, pa stipri pludojošajām Rīgas ielām.
Motormuzeja apmeklētāji varēja pārliecināties par IET uzlādes vienkāršību un pieejamību: no elektrības pieslēguma sadzīves izpildījuma (ar vismazāko jaudu) rozetes vienlaicīgi lādējās gan EM, gan elektriskā mopēda akumulatori. Vēl vairāk: nakts gaitā no šīs pašas rozetes sekmīgi lādējās vienlaicīgi divi EM.
Tātad interese ir, piedāvājums ir, kā arī ir pat daži uzlādes punkti. Turklāt, skaidrs, ka IET uzlādei pietiek arī ar parasto elektrība rozeti. Latvijas iedzīvotāji klātienē ir pārliecinājušies par to, ka lietus IET darbību netraucē. Vai varam uzskatīt, ka IET pielietojums Latvijā turpmāk strauji attīstīsies, lai nodrošinātu tīrāku gaisu pilsētās, zemākas transporta izmaksas un Latvijas tautsaimniecības augstāku konkurētspēju? Atbilde ir „varbūt”, jo Latvijā pagaidām nav skaidri formulēta valsts pārvaldes institūciju – Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Vides ministrijas – pozīcija par IET attīstību. Vēl vairāk, no šobrīd izstrādājamā „Atjaunojamās enerģijas likuma” versijas ir „pazudis” pat iepriekšējās likumprojekta redakcijās minētais uzdevums: ‘’ … līdz 2020. gadam atjaunojamo enerģijas daļu kopējā gala patēriņā paaugstināt … transportā līdz 10 %”. Pozitīvais ir tas, ka informācijas un viedokļu apmaiņa par IET ar ministrijām ir sākusies.
Valsts un pašvaldību līdzdalība IET attīstībā ir nepieciešams nosacījums, jo uzlādes infrastruktūras izveide nav peļņu nesošs pasākums (skat. iepriekš minēto elektrības patēriņu uz nobraukto km). Turklāt, šīs jaunās tehnoloģijas izmantojuma uzsācējus ir nepieciešams motivēt. Lai pamudinātu izmantot IET, „Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība” ir izstrādājusi priekšlikumus dažādām atbalsta formām: detalizēta informācija nākošajā publikācijā.

 

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties