#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Alus cena – makā nekrīt
, 2010. gada, 13.jūlijs

Alkohola cenas Latvijā ir vienas no augstākajām Eiropas Savienībā (ES), pēc „Eurostat” datiem – esam sestā alkohola iegādei neizdevīgākā valsts. Vasarā izceļas ar to, ka ievērojami palielinās alus noiets citu alkoholisko dzērienu vidū. Latvijas alus ražotāji saka: alus cenas varētu kāpt ne vien izejvielu sadārdzināšanās dēļ, bet pat pārsteidzīgi valdības un Saeimas deputātu lēmumi pēc parlamenta vēlēšanām var tās pacelt šobrīd neprognozējamos augstumos.

„Patlaban izteikt konkrētas prognozes par alus cenu izmaiņām nav pamata, jo vismaz līdz vēlēšanām paredzamas nav arī iespējamās izmaiņas valsts nodokļu sistēmā,” sacīja Marijus Kirstukas „CIDO grupa” ģenerāldirektors. Viņš norāda, ka citu iemeslu cenu korekcijām šobrīd neredz: „Jo būtisku ietekmi uz alkohola, tostarp alus gala cenu veido akcīzes nodoklis. Kā zināms, Latvijā akcīzes nodoklis 2009.gadā tika pacelts divas reizes, tam kopumā palielinoties par 60%, kas nenoliedzami veicināja alus cenu kāpumu tirgū. Tāpat 2009. gadā tika paaugstināta arī pievienotās vērtības nodokļa likme, kas arī tiešā veidā ietekmē gala cenu.”
Viņš uzsver, ka Latvijas alus tirgus segmentā ir ļoti liela konkurence – Latvijā kopumā ir 14 alus darītavas, kas Latvijas mērogam esot salīdzinoši liels skaits. Šis faktors savukārt alus gala cenas veidošanos ietekmējot par labu patērētājam.
„Alus cenu atšķirības ES galvenokārt ietekmē nodokļu apmērs, darbaspēka izmaksas, kā arī ražošanai nepieciešamo resursu izmaksas konkrētajā valstī,” atzīmē M. Kirstukas. Piemēram, Skandināvijas valstīs (Zviedrija, Somija) alus ir ievērojami dārgāks nekā Latvijā, bet Čehijā – lētāks.
Izrādās – pēdējā laikā Latvijā patērētāji īpaši tiecas izvēlēties lētāku produkciju. Liels pieprasījums ir tieši pēc PET pudelēs pildīta alus, kas jau veido aptuveni 50% no kopējās alus produkcijas Latvijas tirgū. „Tomēr, neskatoties uz tendenci patērētājam izvēlēties lētākus un kvalitātes ziņā zemākas klases produktus, „CIDO grupa” 2009. gadā veica investīcijas premium segmenta produktu attīstībai, piedāvājot augstākās kvalitātes produkciju. Izvērtējot sasniegtos rezultātus varam secināt, ka ieguldītās investīcijas un prognozes ir attaisnojušās. Piemēram, pēc mārketinga pētījumu kompānijas „The Nielsen Company” datiem alus zīmolu „Līvu alus” un „Lāčplēsis” tirgus daļas no realizētā apjoma litros 2009. gadā ir pat palielinājušās – pārdošanas apjomam pieaugot attiecīgi par 56% un 35%, kopumā tirgus daļām sasniedzot 5,3% un 5,1%,” apmierināts ir „CIDO grupas” vadītājs.
AS „Aldaris” valdes priekšsēdētāja Ināra Šure prognozē, ka alus nozares cenu izmaiņas būs lielā mērā atkarīgas no galveno izejvielu cenām, proti, graudu ražas, kā arī no apiņu cenām pasaules tirgū. Lielāka skaidrība par cenu tendencēm šajā jomā varētu būt augusta beigās, rudens sākumā. „Esam visai pesimistiski un uzskatām, ka graudu un apiņu cenas salīdzinājumā ar iepriekšējo sezonu varētu samazināties. Šajā sezonā bija vērojamas cenu samazinājums par vidēji 30%. Šobrīd mūsu optimistiskākās prognozes ir, ka galveno alus izejvielu cenas paliks nemainīgas, salīdzinot ar iepriekšējo sezonu, tomēr turpmāk paredzams pakāpenisks izejvielu cenu kāpums. Jāņem vērā, ka ietekmi uz produkcijas cenām atstās arī cenu pieaugums degvielai, kas jau labu laiku manāms. Tas atstāj arī pastarpinātu ietekmi uz izejvielas cenām, jo pieaug lauksaimniecības izmaksas. Produkcijas cenas, protams, var ietekmēt arī pārsteidzīgie valdības un Saeimas deputātu lēmumi pēc parlamenta vēlēšanām,” atklāja I. Šure.
„Negatīvi ietekmēt produktu cenas var daudzi dažādi ārējie apstākļi, kas nav atkarīgi no pašiem ražotājiem. Šobrīd ir grūti prognozēt, vai ar iekšējiem resursiem ražotāji būs vēl ilgāk spējīgi noturēt nemainīgas cenas, pieaugot izejvielu un ražošanas izmaksām. Var teikt, ka zināmā mērā pašreiz tirgū valdošās iespaidīgās cenu akcijas ražotāji spēj atļauties samērā zemo izejvielu iepirkuma cenu dēļ,” rezumē AS „Aldaris” valdes priekšsēdētāja.
„Alus cenas principā nekomentējam, tādēļ atturēsimies no komentāriem arī šoreiz,” savukārt norādīja Agita Baltbārde, AS „Cēsu alus” sabiedrisko attiecību vadītāja.
 

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties