#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Atbalsts individuālajam elektrotransportam: kāpēc?
, 2010. gada, 26.aprīlis

Seminārā „Individuālais elektrotransports”, kas š.g. 21.aprīlī notika AS „Latvenergo” Energoefektivitātes centrā, cita starpā tika izskatīta informācija par atbalstu, ko elektromobiļu (EM) izmantojuma motivēšanai sniedz Eiropas valstīs un Latvijā.

Informācija par Eiropas valstu tiešo atbalstu EM iegādei, ko pagājušā gada rudenī apkopoja „Latvenergo” speciālisti:

Norvēģija: Nav jāmaksā auto reģistrācijas nodoklis (7500 EUR b-klases auto), nav jāmaksā 25% PVN un nav ikgada mašīnas nodoklis 345 EUR;

Zviedrija: 2500 EUR valsts atmaksa pircējam;

Dānija: Nav jāmaksā automašīnas reģistrācijas nodoklis (b-klases auto apm. 7500 EUR) un ikgadējais nodoklis;

Īrija: par 50% samazināts reģistrācijas nodoklis, kas ir 22.5-30% no auto cenas;

Spānija: 6000  EUR valsts atmaksa pircējam, vai ne vairāk kā 22% no auto cenas;

Francija: 5000 EUR valsts atmaksa pircējam, vai ne vairāk kā 20% no auto cenas;

Monako: 9000 EUR valsts atmaksa pircējam, vai ne vairāk kā 30% no auto cenas;

Itālija: 5000 EUR valsts atmaksa pircējam, nomainot auto ar iekšdedzes dzinēju uz EM;

Beļģija: 4000 EUR peļņas nodokļa samazinājums auto pārdevējam;

Grieķija: Nav jāmaksā automašīnas reģistrācijas vai braukšanas nodoklis.








2010.gads atnesis jaunas ziņas par Eiropas valstu atbalstu EM:
- kā jau informēja, Beļģijā no 2010.gada 1.janvāra fiziskajām personām par EM iegādi atmaksās ienākuma nodokļa daļu 30% apmērā no EM iegādes cenas ar limitu 9000 EUR;
- Īrijā pieņemtās enerģētikas un transporta nozares pārveides programmas ietvaros noteikts, ka EM pircējs saņem grantu 5000 EUR un tiek atbrīvots no reģistrācijas nodokļa.

Minētās atbalsta summas ir nozīmīgas un, protams, rodas jautājums: kāpēc tāda nopietna uzmanība alternatīvā transporta attīstībai? Ko minēto valstu iedzīvotāji iegūs, samazinot, iespējams, valsts nodokļu ieņēmumus? Ieguvumi ir šādi:

1) nodokļu ieņēmumu samazinājums ir tikai simbolisks, jo EM skaitliski ir maz, un, bez atbalsta, to iegāde vairumā gadījumu nemaz netiktu veikta;
2) EM izmantojums sniedz piemēru racionālam un taupīgam patēriņam (pārdomāti, maršruti, ekonomisks braukšanas stils, mazāka izmēra un vieglākas automašīnas), nesamazinot komforta un mobilitātes iespējas;
3) ievērojami tīrāks gaiss pilsētās, tātad mazāki cilvēku veselības zaudējumi: lielākas darba spējas, mazāks spiediens uz veselības un sociālās aprūpes budžetu;
4) transporta nozares, t.sk., individuālā transporta, energoresursu diversifikācija
„peak oil” (2011.g. !?) kontekstā;
5) ilgtspējīga, uz atjaunojamiem energoresursiem balstīta transporta attīstība (elektrības ieguve no biomasas, hidroenerģijas, vēja un saules).

Protams, Eiropas valstīs EM attīstību atbalsta, nosakot arī bezmaksas stāvvietas un bezmaksas iebraukšanu pilsētu maksas zonās, izveidojot maksas vai bezmaksas elektrības pieslēguma punktus EM akumulatoru uzlādei. Bezmaksas uzlādes punktu pamatojums:
– faktiskais elektrības patēriņš ir tik mazs, ka investīcijas uzskaites ierīcēs un to uzturēšanas izmaksas neatmaksājas;
– viena no EM izmantojuma motivācijas formām.

Mūsu kaimiņvalsts Igaunija savu izvēli ir izdarījusi: pagājušā gada septembrī Tallinā tika uzstādīts pirmais EM bezmaksas uzlādes pieslēguma punkts. Savukārt Latvijas uzņēmēji, kā uzzinājām minētajā seminārā, jau gatavojas EM uzlādes punktu ražošanas pasūtījumu no ārvalstīm izpildei.
Latvijā šobrīd ir tikai viena veida atbalsts EM: „…vieglie automobiļi ar elektromotoru (elektromobiļi) …” ir atbrīvoti no vieglo automobiļu un motociklu reģistrācijas nodokļa.
Sagaidāms, ka pamudinājumi EM attīstībai Latvijā tiks ietverti šobrīd izstrādes posmā esošajā „Atjaunojamo energoresursu enerģijas likumā”, kur iekļauts uzdevums „līdz 2020.gadam atjaunojamo enerģijas daļu kopējā gala patēriņā paaugstināt … transportā līdz 10 %”. Vēl tikai jāizstrādā arī minētā uzdevuma izpildes pasākumus.

Aicinām iepazīties arī ar citiem Arņa Berga rakstiem:

Mobilitāte pilsētā: velosipēdi

Nulles emisijas elektromobiļi: kur paliek CO2?

Vai elektromobīlis ir labākais risinājums vides aizsardzībai?

Foto: www.media.renault.com
 

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties