#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Eksperts: Latvijā nav nodrošināta optimāla patērētāju tiesību aizsardzība
BNS 
, 2012. gada, 01.novembris

Latvijā pašlaik ir dažādi mehānismi, ar kuriem tiek aizsargātas patērētāju tiesības, taču tie darbojas lēni, līdz ar to patērētāju tiesības netiek aizsargātas optimāli, pastāstīja Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas pārstāvis Andrejs Vanags.

Lai spriestu par patērētāju tiesībām un problēmām šajā jomā, asociācija trešdien Eiropas Savienības mājā rīkoja semināru, kurā eksperti sprieda par patērētāju strīdu risināšanu. Seminārā sarunās piedalījās Latvijas patērētāju interešu aizstāvības asociācijas padomes priekšsēdētāja Tekla Žabova, asociācijas pārstāvis Vanags, kā arī citi eksperti. Kopumā seminārā piedalījās 20 cilvēki.

"Esošā kārtība, šie mehānismi, kurus patērētājs var izmantot strīdu risināšanai, piemēram, tiesa, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai citas valsts iestādes, nenodrošina patērētājiem optimālu risinājumu," sacīja Vanags.

Viņš norādīja, ka gadījumos, kad, piemēram, apavu veikals nav gatavs apmainīt preci vai atdot naudu par nekvalitatīviem apaviem, process, lai patērētājs varētu pierādīt savu taisnību, ir salīdzinoši ilgs. Arī gadījumos, kad veikals nepiekāpjas pircēja prasībām, process, lai klients pierādītu savu taisnību, prasa finanšu līdzekļus, kas bieži vien ir lielāki nekā nekvalitatīvās preces vērtība.

"Tas viss prasa laiku, un beigās tiek līdz Patērētāju tiesību aizsardzības centram, kurš, iespējams, palīdzēs, bet kad tas būs? Patērētājs jau sen būs nopircis jaunus apavus," piebilda Vanags.

Tāpēc, lai strīdu jautājumu risināšanu paātrinātu, patērētājam būtu jāpiedāvā iespējami ātri, lētāki, pat, iespējams, bezmaksas strīdu izskatīšanas mehānismi, lai viņam nav jābaidās par to, ka var būt jāmaksā par ekspertīzi, savukārt rezultātu varētu sagaidīt ātri.

Vanags sprieda, ka sarunu procesu patērētāja un uzņēmuma starpā varētu paātrināt, ja tajā piedalītos kāds eksperts, kas abām pusēm izskaidrotu viņu tiesības. "Piemēram, ir arī gadījumi, kad strīdā iesaistītās puses nevēlas sadarboties, tāpēc būtu jābūt mehānismam, kas abām pusēm ātri varētu piedāvāt risinājumu. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem lēmumu objektīvi, taču tas prasa laiku, kā arī resursus, tāpēc būtu vajadzīgs kāds specifisks mehānisms, kur patērētājs varētu vērsties ātri un vienkārši," paskaidroja Vanags.

Viņš arī norādīja, ka vislabākā situācija patērētāju tiesību aizsardzības jomā pašlaik ir Skandināvijas valstīs, kā arī Dānijā, savukārt Latvijā patērētāju tiesību aizsardzība ir visai bēdīgā stāvoklī.

Vienlaikus gan Vanags atzina, ka drīzumā Latvijā patērētāju tiesību aizsardzības jomā gaidāmi zināmi uzlabojumi, jo Eiropas Savienība (ES) šajā jomā varētu pieņemt jaunus regulējumus.

Seminārs tika organizēts projekta “Latvijas patērētāju tiesību aizsardzības biedrību kapacitātes stiprināšana patērētāju strīdu risināšanā un līdzdalībā normatīvo aktu izstrādāšanā”, kas gandrīz 92% apmērā finansēts no Eiropas Sociālā fonda.

Ziņa tapusi sadarbībā ar Ziņu aģentūru BNS; pieejama neierobežotai izplatīšanai visiem interesentiem.

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties