#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Latvijā ir nesakārtota likumdošana, kas regulē produktu izvietošanu televīzijas vai radio saturā
, 2010. gada, 16.jūlijs

Mārketinga komunikāciju un sabiedrisko attiecību vortāls www.7guru.lv, izpētot likumdošanu un aptaujājot mediju un mediju uzraugošo institūciju pārstāvjus, ir secinājis, ka Latvijā nav skaidras izpratnes par sponsorēšanas robežām, kādēļ televīzijām un radio stacijām nereti tiek piemēroti sodi par slēptās reklāmas izmantošanu. Kas ASV - produktu izvietojums, tas Latvijā - slēptā reklāma.

 

Aizvadītajā nedēļā Nacionālā radio un televīzijas padome (NRTP) izteikusi brīdinājumus vairākām raidorganizācijām, tajā skaitā TV3 par Detralex līdzekļa un Seesam apdrošināšanas integrēšanu seriāla UgunsGrēks scenārijā, par slēptās reklāmas pazīmēm un sodījusi raidorganizāciju "Star FM" par šāda veida pārkāpumiem ar 500 latu lielu naudas sodu. 7guru.lv ir noskaidrojis, ka, piemēram, ASV ir daudz liberālāka pieeja produktu izvietošanai televīzijā un radio, taču Latvijā tāpat kā daudzās Eiropas Savienības dalībvalstīs produktu izvietojums nav atļauts. Ja tas tiek izmantots, tad uzskatāms par slēpto reklāmu. Tā kā produktu izvietojums Latvijā nav atļauts un zīmoli cenšas sevi popularizēt, daļēji vai pilnīgi sponsorējot pārraides televīzijā un radio, rodas strīdīgas situācijas, kuru rezultātā tiek saņemts brīdinājums vai sods.

Latvijā vieglāk uzlikt sodu, nevis rast efektīvas alternatīvas

Izvērtējot, vai produktu parādīšanās televīzijas vai radio programmu saturā ir likumīga, NRTP vadās pēc principa, ja televīzijā vai radio ievietotā reklāma ir atdalīta no pārējās programmas, tad likums tiek ievērots. Tiklīdz tā nav, uzraugošās institūcijas uzskata, ka medijs mēģina apkrāpt valsti, ievietojot slēpto reklāmu.

Kristīne Kalniņa-Ūsele, Latvijas Reklāmas asociācijas padomes locekle, uzskata, ka "iespējams līdz šim produktu izvietojuma atļaušanu Latvijā ir kavējusi neskaidrība, kā tieši to fiksēt reklāmas limitos un kā to uzraudzīt, tādēļ par labāko alternatīvu tika uzskatīta aizliegšana. Tas ir pieņēmums, tomēr šāda pieeja Latvijai ir bijusi visai raksturīga - sodīt, nevis domāt par preventīvām vai motivējošām alternatīvām…"

*Product placement tulkojumā no angļu valodas - produktu izvietošana. Produktu izvietošana ir jebkurš audio un audiovizuāls komerciāls paziņojums, kurā iekļauti produkti, pakalpojumi vai to preču zīmes, vai atsauces uz attiecīgajiem produktiem, pakalpojumiem vai to preču zīmēm un kurš tiek demonstrēts raidījumā par samaksu vai citu atlīdzību (no Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma).

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties