#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Pusotrs tūkstotis uz velosipēdiem
, 2010. gada, 25.maijs

Kuldīgai izdevās sasniegt Tūrisma attīstības centra (TAC) prognozēto rekordu – sestdien ap pusdienlaiku pilsētu pāršalca Baltijā šobrīd lielākais velozvaniņu koris un ap 1500 riteņbraucēju gaviles.

Nīderlandes Karalistes vēstniecības un Eiropas Komisijas (EK) atbalstītais pasākums Velodiena Kuldīgā ar devīzi „Eiropa domā zaļi!” notiek jau trešo gadu. Kā atzina EK pārstāvniecības Latvijā vadītājas vietnieks Valdis Zagorskis, nu mēs droši varot pretendēt uz Eiropas velogalvaspilsētas titulu. To apliecina arī dalībnieku skaits pārpildītajā Rātslaukumā. Tiem, kam karstajā saulē kļuva slikti, tā īsti nemaz nebija, kur nokrist. TAC speciāliste Jana Bergmane stāsta, ka daudzi reģistrējās neilgi pirms starta, nakts braucienā klāt pienāca ap 400. Gandrīz puse bija iebraucēju – no Rīgas, Valmieras, Saldus, Liepājas u.c. Ārzemnieki ceļu šurp bija mērojuši no Palangas (Lietuva), kā arī sponsoru valsts Nīderlandes. Viņiem tāpat kā Ķīnas vēstniecības, Kuldīgas novada domes pārstāvjiem un citām oficiālajām personām tika gods startēt pirmajā grupā. Pēc tās individuālie braucēji mijās ar komandām, kam dalībnieki bija devuši visai asprātīgus nosaukumus. Plaši pārstāvēti bija uzņēmumu un iestāžu kolektīvi.
Trasē varēja redzēt gan modernus kalnu divriteņus, gan 60. gados Padomju Savienībā ražotus ciskudriļļus, arī kikbaikus un bērnu trīsriteņus. TAC piedāvāja divus maršrutus dienā un braucienu naktī. Īsākais dienas brauciens bija ap 25 km, garākais – ap 45 km. Nakts velobraucēji atkārtoja vai arī no jauna izbrauca pirmo maršrutu. Kā atzina TAC direktors Artis Gustovskis, precīza bilance vakar vēl nebija zināma, taču vairāki tūkstoši latu esot iztērēts. Organizācijas smagumu iznesa TAC un SIA Velokurjers, galvenais sponsors - Nīderlande, atbalstīja daudzi uzņēmumi. 800 pirmie dalībnieki saņēma Eiropas zilo krekliņu, visi – maršrutu kartes un ieejas biļeti uz jauniešu teātra Focus koncertu Kuldīgas kultūras centrā.
Jācer, ka velodienas pasākums nav radījis milzu zaudējumus pašvaldības SIA Kuldīgas ūdens, jo todien brīvkrānam Rātslaukumā bija liela slodze. Velobraucēji bija izdzēruši tukšus (ja neskaita alkoholiskos dzērienus) tuvējos veikalus un veldzējošo šķidrumu smēlās bez maksas no krāna, pie kura līdz startam un pēc finiša veidojās rinda. Toties nosacīti par zemnieku tirdziņu sauktā andele 1905. gada parkā gan bija patukša, daļa tirgotāju šķendējās, ka velti šurp braukuši, labāk būtu kāpuši uz velosipēda un devušies nesagaidītajiem pircējiem līdzi. „Ko tad var gribēt, ja pusotrs tūkstotis aizbrauc, pilsēta paliek tukša,” nosmēja kāds garāmgājējs. Savukārt vietējie tūrisma mītņu un sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu saimnieki atzina, ka velodiena ir devusi jūtamu pienesumu.

Neviens tomēr neaizmaldījās

Arī velopasākuma rīkotāji apzinoties, ka šādas tādas kļūmes organizācijā bijušas. Dalībnieki galvenokārt sūdzējās, ka brauciena sākumā mežā bijis liels sastrēgums, pēdējām grupām minūtes desmit vajadzējis teju uz vietas mīcīties, cīnoties ar odiem un dubļiem; vietām braucamrīks bija jānes. Daži šos posmus izmantoja, lai nekaunīgi apsteigtu citus. Tomēr Tūrisma attīstības centra (TAC) direktors Artis Gustovskis vērtē, ka kopumā plusu bija vairāk nekā šo dažu mīnusu, kurus nemaz nebija tik grūti pārvarēt. Viņaprāt, lielākā kļūda: negaidīti lielās atsaucības dēļ Rīgas Velokurjeram pietrūcis darbaspēka, un par gidiem tika pieaicināti pašmāju velokluba biedri, kas kā sportisti nevarēja nociesties un aiztrauca citiem pa priekšu, pametot tiem uzticētās grupas. Taču neviens nenomaldījās ne šaurajās meža takās, ne lielceļu krustojumos un veiksmīgi atgriezās Kuldīgā. Arī Kurzemniekam negadījās sastapt kādu, kurš beigās tomēr nebūtu priecīgs.

Ekstrēmisms un romantisms

Arī nakts velobraucienam bija liela apmeklētība. Daudzi jau dienā bija izbraukuši pirmo maršrutu un startēja otrreiz. Naktī bija papildu noteikums: divritenim vai arī pašam braucējam jābūt lukturītim. „Īsta jāņtārpiņu nakts – fantastiski, kā uguņojošā strīpa aizvijās pa ceļu,” sacīja sestās klases skolniece Renāte Asare. Viņai šķitis, ka maršruts bijis īsāks nekā dienā, citiem – ka garāks. Neliels posms (pie Pelču pils) bija izņemts ārā.

Kuplākais kolektīvs

Velodienas braucienam nebija ne uzvarētāju, ne zaudētāju. Daži laimīgākie tika arī pie balvām. SIA Elvi speciāli cepto torti ar velodienas logo saņēma jaunākā dalībniece Līva Staņēviča, kurai ir tikai gadiņš, un vecākais velosipēdists Edgars Račis, par kuru pēc skata pat nevarēja pateikt, ka viņam aiz muguras 80 gadu. Abi laureāti ir rīdzinieki. Arī TAC dāvātās grāmatas aizceļoja uz citām pilsētām. Viena kūka gan tika pašmāju ļaužu vēderiem, to saņēma SIA Rezerve – braucēju skaita ziņā kuplākais kolektīvs. Savukārt velosipēdu Eiropas krāsās pēc īpatnējas matemātiskas metodes izlozēja komanda Pipari un mētras (arī rīdzinieki).


Daina Tāfelberga

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties