#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Šogad Latvijā aviopasažieri sūdzējušies 108 reizes
, 2010. gada, 08.jūlijs

Eiropas Komisija uzsākusi plašu reklāmas kampaņu par pasažieru tiesībām Eiropas Savienībā (ES). Cik zinoši par savām tiesībām ir Latvijas pasažieri? Viens no piemēriem ir bezmaksas atspirdzinājumi un maltītes, ko ceļotājam jāsaņem, ja lidmašīna kavējas vairāk par divām stundām, un pat bezmaksas naktsmājas, ja lidojums pārcelts uz nākamo dienu. Kā esamaja.lv norādīja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) – post factum savas tiesības realizēt ir pagrūti, tādēļ svarīgi tās zināt jau notikuma brīdī.

PTAC pārstāve Sanita Gertmene pauda viedokli, ka ir grūti novērtēt pasažieru tiesību ievērošanu Latvijā kopumā, jo dažādas pasažieru jomas tiek atšķirīgi regulētas, tādēļ PTAC nevar sniegt konkrētu novērtējumu trūkstošu datu dēļ. Tomēr pasažieri vēršas pie PTAC speciālistiem pēc palīdzības, lai novērstu savu tiesību pārkāpumus.
„PTAC ir ES AVIO regulas uzraugs un saņem diezgan daudz sūdzību par šo tiesību pārkāpumu. Kopumā šogad ir saņemtas 108 sūdzības par aviopasažieru tiesību pārkāpumiem. Saistībā ar Islandes vulkānu jāatzīst, ka PTAC sniedza pasažieriem krīzes laikā nepieciešamo informāciju, bet sūdzību šajā sakarā nav ļoti daudz, līdz desmit,” pastāstīja S. Gertmane.
PTAC speciāliste, vaicāta, kurš no satiksmes veidiem (sauszemes, gaisa, dzelzceļa, jūras) ir visdrošākais pasažieru tiesību ievērošanas ziņā, nespēja rast konkrētu atbildi, norādot, ka PTAC rīcībā nav informācijas par citiem pasažieru satiksmes veidiem, izņemot aviosatiksmi, sūdzību izteiksmē. „Tādējādi grūti spriest. Bet izmantojot kādu no transporta veidiem, pasažieriem vienmēr jārēķinās ar tam raksturīgajiem riskiem – laika apstākļiem, iespējamām kavēšanām, un pat reisu atcelšanu. Šajā nozīmē droši vien paredzamākais ir sauszemes transports,” uzskata S. Gertmane.
Izrādās, Latvijā vismaz aviopasažieriem pārvadātāji ir izmaksājuši kompensācijas, ja to tiesības tikušas pārkāptas. S. Gertmane: „Ja runājam par aviopasažieru tiesībām, tad gadījumos, kad pasažieriem kompensācijas pienākusies, aviopārvadātāji tās ir izmaksājuši. Jāatzīst gan, ka dažkārt patērētāji pārprot un pārspīlē savas tiesības un pieprasa kompensāciju pat tad, kad tā patiesībā nepienākas saskaņā ar avio regulu.”
Tomēr speciāliste norāda, ka, viņasprāt, pasažieri Latvijā nav pietiekami informēti par savām tiesībām. „Pasažieri noteikti nav pietiekami informēti ne par savām tiesībām, ne pienākumiem. Ja ir zināšanas par attiecīgo jomu, tad pasažieris daudz efektīvāk var realizēt savas tiesības tajā brīdī, kad atgadās konkrētā situācija. Piemēram, ja netiek piedāvāti atspirdzinājumi un maltītes lidmašīnas kavēšanās gadījumā vairāk par divām stundām. Pēc tam patērētāji cenšas realizēt savas tiesības post factum, vēršoties PTAC, bet tad ir par vēlu un arī PTAC nevar palīdzēt.”
Vairāk informācijas par aviopasažieru tiesībām var atrast vietnē http://www.pateretajiem.lv/lv/informacija-pateretajiem/aviopasazieru-tiesibas. „Par pārējiem transporta veidiem var risināt sūdzības iesniegšanas kārtībā un, ja ir nepieciešama kompensācija, tas būs jārisina vispārējā civiltiesiskā kārtā,” atzīmē S. Gertmane.
 

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties