#

Eiropas Savienības mājā Rīgā Nāciet uzzināt par Eiropas Savienības piedāvātajām iespējām, jautājiet un izsakiet savu viedokli!

Aspazijas bulvāris 28

67-085-445

  • #
  • #
  • #
  • #
Vai pa ES ielām brauks tējkannas?
, 2010. gada, 07.jūnijs

Turpmāk automašīnu ražotāji vairs nedrīkstēs izsniegt garantijas, nosakot, ka eļļas maiņa vai citi automašīnu apkopes pakalpojumi jāveic vienīgi pilnvarotos servisos. Automašīnu īpašniekiem tiks atvieglota dzīve, taču vai tam sekos dzīres mazajiem servisiem un bēres autorizētajiem?

Eiropas Savienībā notiks autoservisu tirgus reforma, sašķeļot vienošanās starp automašīnu tirgotājiem, remontētājiem, rezerves daļu piegādātājiem un ražotājiem.
Eiropas Komisija (EK) cer, ka tādējādi tiks nodrošināta normāla konkurence, jo jaunie noteikumi sniegs taustāmu rezultātu patērētājiem, samazinot remontu vai apkopju izmaksas, kuras veido ievērojamu daļu no automašīnas kopējām izmaksām. EK lēš, ka remonta izdevumi veido 40% no automašīnu uzturēšanas kopējām izmaksām, un šīs izmaiņas nodrošinās iespēju cīnīties ar ražotāju garantiju ļaunprātīgu izmantošanu, kad tie pieprasa, lai automašīnas tiktu apkalpotas tikai pilnvarotos servisos.
Jaunie Eiropas Komisijas (EK) noteikumi automašīnu apkopes un servisu pakalpojumiem spēkā stājas šonedēļ, bet automašīnu tirgotājiem trīs gadu laikā.

Paredz tehniskas problēmas jaunajiem auto
Jānis Gudovskis, autoservisa „Jonex” vadītājs: „Uzskatu, ka lielākie ieguvēji šajā situācijā ir patērētāji, kuriem tā būs iespēja izvēlēties sev tīkamāko autoservisu, tādējādi paverot iespēju samazināt remonta vai apkopes izmaksas, kuras veido lielu daļu no automašīnas kopējām izmaksām. Garantiju piešķiršana ar noteikumiem, ka pakalpojumi būtu veicami tikai pilnvarotos servisos, ir nepareiza jau savā būtībā. Arī nelielie autoservisi spēj nodrošināt augstāko kvalitāti, runājot gan par rezerves daļām, gan darbu.”
Savukārt „Gros Auto” autoservisa vadītājs Ints Trokša esamaja.lv ar melnā humora piesitienu retoriski vaicā – ja „Porsche” markas automašīnai servisā būs uzlikti nekvalitatīvi bremžu kluči, ar ko nevar apstāties, braucot ar ātrumu 150 kilometru stundā, tā iebrauks tieši kapā. „Kā ar avārijā cietuša „Posche” vadītāja radiniekiem un apdrošinātājiem norēķināsies serviss, kur ir tikai viens pacēlājs un īpašnieks staigā ar beidzamajām biksēm kājās, ja luksa auto iepriekš būs ticis labots tur, nevis autorizētā servisā?”
„Automašīna nav tējkanna, kuru var remontēt aiz stūra, tā sastāv no daudziem sarežģītiem mezgliem un katrs no tiem ir īpaši jāapkalpo daudzu gadu garumā. Autorizēto servisu īpatnība ir specializētie instrumenti, par kuriem ik gadu tiek maksāta barga nauda. Patiesībā par šo garantijas remontu darbu servisi saņem kapeikas, tā nav nekāda privilēģija vai peļņas avots, tas ir pilnvaroto servisu pienākums, kas ir pietiekami sarežģīts, jo balstīts uz rūpnīcas prasībām. Jebkurš cits serviss, nepārzinot šīs prasības, automobili apkops un remontēs nepareizi,” uzskata I. Trokša. „Gros Auto” pārstāvis paredz, ka jaunajām automašīnām būs tehniskas problēmas, jo pat autorizēto servisu pārstāvji mēdz izteikt bažas par jaunāko automobiļu modeļu iekārtu apkalpošanu, jo tās ir ārkārtīgi sarežģītas. Vieglākos darbus var paveikt arī mazie, bet kas remontēs elektroniku? Tas nav tik forši, kā uzlikt bremžu klučus,” ironizē I. Trokša.
„Liela nozīme, protams, ir autoservisa darbības ētiskajiem aspektiem – mazajiem autoservisiem nevajadzētu apņemties veikt remontdarbus, kurus spēj kvalitatīvi paveikt tikai pilnvarotie autoservisi, jo nepieciešamas īpašas iekārtas vai zināšanas. Pretējā gadījumā tiks zaudēti klienti,” norāda J. Gudovskis.

Paredz, ka sāksies riņķa dancis ar sūdzībām
BMW automašīnu un motociklu, kā arī „Mini” automašīnu pilnvarotā pārstāvja Latvijā uzņēmuma „BM Auto” direktors Ivars Norvelis pauda nostāju, ka EK plāns veikt reformu tomēr ir atbalstāms, jo noteikumiem jākļūst pilnīgākiem. „Esošie nepaskaidro neko un nenosaka neko. Šobrīd dažus remonta darbus var veikt ārpus oficiālā dīlera, bet tikai gadījumā, ja tas tiek veikts sertificētā servisā. Es sagaidu skaidrību no jaunajām prasībām arī par to, kas sertificēs tos servisus, kuri vēlas konkurēt ar pilnvarotajiem servisiem,” norādīja I. Norvelis. „Turpmāk nepieciešama precīza definīcija par servisu sertifikāciju un tiem izvirzītajām prasībām. Ja EK nodefinēs prasības, viss būs kārtībā,” sacīja I. Norvelis.
„Mēs pārstāvam premium segmentu, līdz ar to visi mūsu auto ir tehniski tik sarežģīti, ka remontēt tos bez īpašām iekārtām un apmācītiem speciālistiem nemaz nav iespējams. Savukārt, ja mazie servisi nopirks oficiālo aparatūru un programmatūru, cena par pakalpojumu būs tāda pati kā oficiālo dīleru servisos. Tādējādi vienīgais, kas mainīsies, būs biežākas konfliktsituācijas ar klientiem, jo cilvēki būs veikuši kādus apkopes vai remontdarbus servisā, kur kaut kas nav kvalificēti izdarīs, tad var sākties riņķa dancis ar klienta sūdzībām.”
Savukārt autorizētā „Volvo” un „Renault” automašīnu dīlera „Mūsa Motors Rīga” vadītājs Andrejs Masulis ir drošs par pilnvaroto servisu peļņu arī nākotnē. „Lielāka daļa jaunu automašīnu īpašnieku izvēlas apmeklēt autorizēto servisu ne tikai garantijas laikā, bet arī kādu brīdi pēc tā. Tas izskaidrojams ar to, ka automašīnai, kamēr tā ir jauna, nepieciešami speciāli darbarīki un iekārtas, kas ir tikai ierobežotam servisu skaitam, lai veiktu remontu,” sacīja A. Masulis un piebilda, ka „Mūsa Motors Rīga” servisa pakalpojumi visticamāk veiksmīgi turpinās konkurēt arī turpmāk.

Foto: arborautoworks.com
 

Bezmaksas telpas

ES māja piedāvā bezmaksas telpas pasākumiem, diskusijām un citiem pasākumiem.

Pieteikties